Image
PROJEKT

ecoMy

Image

Szkoła Podstawowa Nr 315  - PROJEKT EKOMY

Działania w projekcie z zakresu edukacji ekologicznej dla szkół w ramach naboru nr FEDS.08.01-IŻ.00-092/24 (edukacja ekologiczna) Typ projektu 8.1.E Działania z zakresu edukacji ekologicznej

  1. Zajęcia/ warsztaty w szkole dla uczniów klas III
  2. Zajęcia terenowe dla uczniów w obrębie miasta oraz wycieczki do lokalnych instytucji związanych z ochroną środowiska
  3. Działania edukacyjne prowadzone przez uczniów klas III skierowane do pozostałej społeczności szkolnej
  4. Wycieczki tematyczne do ZOO i HYDROPOLIS
BLOKI TEMATYCZNE ZAPLANOWANE DO ZREALIZOWANIA W RAMACH PROJEKTU
I WODA - NASZ SKARB
wrzesień 2025 r. – listopad 2025 r.

 

  1. Zajęcia/warsztaty w szkole prowadzone przez nauczyciela, który wcześniej w ramach realizowanego projektu odbył szkolenie.

Zajęcia prowadzone przy wykorzystaniu materiałów z zamówienia w tematyce dotyczącej:

- gospodarowania wodą – problemy z dostępnością do wody i jej zanieczyszczeniem,

- ochrona wód i środowiska wodnego,

- działania jakie możemy podejmować w celu oszczędzania wody, mała retencja.

Do przeprowadzenia zajęć zakupione zostaną  pomoce dydaktyczne oraz materiały.

Czas trwania – 5 godzin lekcyjnych;

  1. Zajęcia terenowe w granicach miasta

W ramach zajęć terenowych grupa powinna odbyć spacer nad rzekę Bystrzyca lub inny zbiornik wodny (np. zbiornik „Witoszówka”, staw „Hycel”) celem obserwacji zwierząt i roślin  związanych ze środowiskiem wodnym, obserwacja zjawisk zachodzących wokół zbiorników wodnych i rzeki, pozyskanie wiedzy o tym, jak dbać o rzekę i zbiorniki wodne i czego nie robić nad ich brzegami. Zajęcia będą poprowadzone przez nauczycieli jw.;

Czas trwania – 2 godziny lekcyjne;

Terminy uzależnione od planów lekcji i nauczycieli prowadzących.

  1. Wycieczka do lokalnej oczyszczalni ścieków lub zakładu uzdatniania wody

W ramach zajęć dzieci odbędą wycieczkę do obiektów prowadzonych przez Świdnickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp.  z o.o. do oczyszczalni ścieków lub zakładu uzdatniania wody, gdzie wykwalifikowani pracownicy przedstawią podstawowe procesy związane z oczyszczaniem ścieków lub uzdatnianiem wody. Na teren obiektów ŚPWiK Sp. z o.o. uczniowie wraz z opiekunami zostaną przewiezieni transportem autobusowym – spod szkoły, ponieważ zlokalizowane są one poza granicami administracyjnymi miasta (Zawiszów, Pszenno). W zależności od warunków pogodowych: przy dobrych - warunkach oczyszczalnia ścieków,  przy złych warunkach - zakład uzdatniania wody.

Czas trwania – 2 godziny lekcyjne;

Terminy wyjazdów : 09.10.2025 r., 10.10.2025 r.

  1. Grupa uczniów z każdej szkoły biorąca udział w projekcie wraz z nauczycielami zorganizuje dla pozostałej społeczności szkolnej obchody Dnia Rzek, który przypada na 27 września.

Propozycja i forma obchodów Dnia Rzek powinna zostać zainicjowana i przygotowana przez uczniów. Celem działania jest zwrócenie uwagi na rolę rzeki w lokalnym ekosystemie, a także na zagrożenia wynikające z działalności człowieka; w ten sposób wiedza pozyskana przez uczniów biorących udział w projekcie na zajęciach zostanie przekazana pozostałej społeczności szkolnej, nie biorącej bezpośredniego udziału w projekcie.

  1. Wycieczka do Hydropolis we Wrocławiu

Podsumowaniem bloku w temacie wody będzie wycieczka do  Hydropolis we Wrocławiu. Dzieci oprócz zwiedzania Hydropolis z przewodnikiem  wezmą udział w warsztatach. W ramach wyjazdu zapewniony zostanie transport autobusowy (min. Euro 5), ubezpieczenie, wyżywienie (podawane na zastawach wielokrotnego użytku), bilety wstępu i opłata za zajęcia warsztatowe.

Termin: 08.05.2026 r.

II.  ZMIANY KLIMATU – CZY NAS TO DOTYCZY?
grudzień 2025 r. – luty 2026 r.

 

  1. Zajęcia/warsztaty w szkole prowadzone przez nauczyciela, który wcześniej w ramach realizowanego projektu odbył szkolenie.

Zajęcia prowadzone przy wykorzystaniu materiałów z ZPE, w tematyce dotyczącej zmian klimatu:

  • jakie są przyczyny i skutki zmian klimatu,
  • jakie działania można podejmować w celu ograniczenia zmian klimatycznych,
  • czym może skutkować zmiana klimatu,
  • jak miasto dostosowuje się do łagodzenia skutków zmian klimatycznych,
  • czym są wyspy ciepła ;

Czas trwania – 5 godzin lekcyjnych;

  1. Zajęcia terenowe w granicach miasta

W celu odbycia zajęć warsztatowych uczniowie udadzą się do siedziby Nadleśnictwa w Świdnicy, gdzie zostaną omówione zagadnienia związane z zmianą klimatu w naszym regionie i tym, jakie wywołuje to skutki w lokalnym ekosystemie na przykładzie Nadleśnictwa Świdnica.

Ponadto dzieci wezmą udział w warsztatach podczas których będą miały możliwość samodzielnego wykonania tzw. lasu w słoiku – poza dobrą zabawą dzieci zdobędą wiedzę, iż zamknięty ekosystem charakteryzuje się samodzielną regulacją i w przypadku braku oddziaływania czynników zewnętrznych może przez długi czas utrzymywać się samodzielnie ;

Czas trwania – 4 godziny lekcyjne; (1 h czas potrzebny na dotarcie do siedziby Nadleśnictwa oraz powrót do placówki, 3h warsztaty poprzedzone omówieniem tematu).

Terminy: 07.12.2025 r., 08.12.2025 r.

  1. Grupa uczniów z każdej szkoły biorąca udział w projekcie wraz z nauczycielami zorganizuje dla pozostałej społeczności szkolnej obchody Dnia bez opakowań foliowych, który przypada na 23 stycznia.

Propozycja i forma obchodów Dnia Bez Opakowań Foliowych winna zostać zainicjowana  przygotowana przez uczniów. Celem działania jest zwrócenie uwagi na fakt iż produkcja plastiku, w tym również jednorazowych opakowań foliowych ma wpływ na klimat, gdyż na każdym etapie cyklu życia plastiku dochodzi do emisji gazów cieplarnianych; w ten sposób wiedza pozyskana przez uczniów biorących udział w projekcie na zajęciach zostanie przekazana pozostałej społeczności szkolnej, nie biorącej bezpośredniego udziału w projekcie.

III PRZYRODA WOKÓŁ NAS
marzec – maj 2026 r.

 

  1. Zajęcia w szkole prowadzone przez nauczyciela, który wcześniej w ramach realizowanego projektu odbył szkolenie.

Zajęcie prowadzone przy wykorzystaniu materiałów z ZPE w tematyce związanej z bioróżnorodnością ze szczególnym zwróceniem uwagi na bioróżnorodność w mieście.

  • czym jest, dlaczego jest ważna,
  • gdzie i jak możemy obserwować bioróżnorodność,
  • jakie należy podejmować działania w celu ochrony środowiska i bioróżnorodności;

W trakcie zajęć warsztatowych dzieci będą budować wraz z nauczycielem budki lęgowe dla ptaków, domki dla owadów oraz domki dla jeży; do przeprowadzenia zajęć zakupione zostaną  pomoce dydaktyczne oraz materiały.

Czas trwania – 5 godzin lekcyjnych

  1. Zajęcia terenowe w granicach miasta.

W ramach zajęć terenowych uczniowie powinni odbyć spacery do położonych na terenie miasta parków lub terenów zielonych (łąki, nieużytki); podczas zajęć terenowych należy zwróć uwagę dzieci na bioróżnorodność w mieście, na formy ochrony przyrody w mieście (można odwiedzić pomnik przyrody, dzieci mogą nazwać wybrany pomnik, dzieci zbiorą liście i rośliny na podstawie których stworzą zielniki; w ramach wyjścia grupa może wziąć udział w zabawie terenowej - Quest „Spotkanie z przyrodą w centrum Świdnicy”; w trakcie wyjścia dzieci wraz z nauczycielem rozmieszczą  w lokalnych ekosystemach domki dla owadów oraz domki dla jeży (które zostały wykonane przez uczniów na warsztatach w szkole) oraz wybiorą miejsca odpowiednie do zawieszenia budek lęgowych dla ptaków; zajęcia będą poprowadzone przez nauczycieli jw.;

Czas trwania – 2 godziny lekcyjne;

  1. Wycieczka do lokalnego ośrodka wspierającego ochronę zwierząt

W celu kształtowania postaw i działań zmierzających do odpowiedzialnego traktowania zwierząt (zarówno dzikich, jak i domowych/gospodarczych) dzieci odbędą wycieczkę do ośrodka prowadzonego przez Fundację „Mam Pomysł” (schronisko dla bezdomnych zwierząt w Świdnicy), gdzie zdobędą wiedzę o działaniach schroniska oraz właściwym zachowaniu wobec zwierząt dzikich, jak i opiece nad zwierzętami domowymi. W ramach wycieczki dzieci będą miały zapewniony transport autobusowy (autobus elektryczny) ponieważ ww. ośrodek znajduje się w znacznym oddaleniu od szkół.

Czas trwania – 2 godziny lekcyjne;

Terminy: 10.03.2026 r., 11.03.2026 r.

  1. Grupa uczniów z każdej szkoły biorąca udział w projekcie wraz z nauczycielami zorganizuje dla pozostałej społeczności szkolnej obchody Dnia Lasów, który przypada na 21 marca.

Propozycja i forma obchodów Dnia Lasów winna zostać zainicjowana i przygotowana przez uczniów. Celem działania jest zwrócenie uwagi na rolę lasów (jak również zadrzewień i parków) w lokalnym ekosystemie, a także na zagrożenia wynikające z działalności człowieka; w ten sposób wiedza pozyskana przez uczniów biorących udział w projekcie na zajęciach zostanie przekazana pozostałej społeczności szkolnej, nie biorącej bezpośredniego udziału w projekcie.

  1. Wycieczka do ZOO we Wrocławiu

Podsumowaniem bloku w temacie Przyroda wokół nas będzie wycieczka do ZOO. Uczniowie poza zwiedzaniem zoo wezmą udział w zajęciach edukacyjnych prowadzonych na terenie zoo. W ramach wyjazdu zapewniony zostanie transport, ubezpieczenie, wyżywienie, bilety wstępu i opata za zajęcia; czas trwania – wycieczka jednodniowa.

Termin: 12.06.2026 r.

UWAGA

Do przeprowadzenia działań związanych z obchodami : Dnia  Rzek (27.09.2025 r.), Dnia Bez opakowań foliowych (23.01.2026 r.) oraz Dnia Lasów (21.03.2026 r.) konieczne będzie zakupienie materiałów plastycznych w zależności od zapotrzebowania wg pomysłu na realizację tematu, np. materiały do wykonania broszur, plakatów, itp. Na zakup powyższych materiałów szkoła otrzyma określoną kwotę: 1500,00 zł na grupę uczniów biorącą udział w projekcie, łącznie 3.000,00 zł.

 

ZAKUP DOPOSAŻENIA NIEZBĘDNEGO DO REALIZACJI ZAJĘĆ W SZKOLE
  1. PODŁOGA INTERAKTYWNA SMARTFLOOR: 2 szt
  2. LABOLAB MODUŁ ŻYCIE W EKOSYSTEMACH: 1 szt
  3. Pakiet Aktywna tablica 2023 - multimedialny program edukacyjny dla szkół podstawowych i przedszkoli (wersja elektroniczna, bezterminowa licencja na 20 stanowisk PC) - wersja polska PL : 2 szt
  4. Monitor interaktywny 65" Newline LYRA PRO TT-6523QA: 2 szt
  5. Obieg wody w przyrodzie, magnetyczny na tablicę: 2 szt
  6. VISOCOLOR – zestaw walizkowy do analizy wody; 2 szt
  7. „Mój pierwszy zielnik” Maja Graniszewska; 45 szt
  8. Budka lęgowa dla ptaków do samodzielnego montażu: 22 szt
  9. Domek dla owadów do samodzielnego montażu: 23 szt
  10. Las w słoiku - materiały do samodzielnego wykonania: 45 szt